• Image 1
    Image 2
    Image 3
    Image 4
    Image 5
    Image 6

ČLANCI

Restauracija starinskih vagona za turistički voz u Španiji

25. oktobar 2022.

Restauracija starinskih vagona za turistički voz u Španiji

Španska železnička firma RENFE Viajeros pozvala je pilanara sa mobilnom Wood-Mizer brentom da obnovi četiri starinska vagona “Strawberry Train”. Vagoni su izrađeni od drveta pre gotovo sto godina.

Autor: Juan Manuel Miranda, MADERA-SOSTENIBLE
Video montaža i produkcija: Ignacio González, UTOPIA FILMMAKERS


Drveni lični vagoni ovog tipa proizvodili su se u Španiji do 1930-ih. Napravljeno je ukupno 406 jedinica koje su korištene kao vagoni trećeg razreda u putničkim vozovima koji saobraćaju duž španske obale. Čak i kad su uvedeni metalni vagoni, železničke kompanije nisu ih rado naručivale, jer su leta u Španiji bila vruća, a drvene vagone bilo je lakše rashladiti.

Godine 1972. ukinut je treći razred za putnike, a firme su se suočile s izborom - unaprediti drvene vagone u status drugog razreda ili ih prestati koristiti. No, cena nadogradnje bila je previsoka, a vagonima je promenjena namena. Pretvoreni su u kuće, mobilne radionice, trgovine, škole, a jedan takav vagon trenutno se koristi kao soba za sastanke u kancelariji RENFE Viajeros.



Starinski drveni vagoni ponovno su uvedeni 80-ih uvođenjem turističkog "Voza jagoda" - najbolje ocenjenog putovanja starinskim vagonima od Madrida do Aranjueza i natrag kroz mnoge atrakcije madridske zajednice.



"Voz jagoda" sastoji se od četiri putnička vagona i dva kombija. No, vlaga i vreme postupno su uništili drvene elemente konstrukcije, pa se ukazala potreba za kompletnom obnovom.

"Odmah smo naišli na problem: trebali smo nacrte vagona, kako bi osoba koja bi ih popravljala mogla restaurirati vagone zadržavajući njihov izvorni dizajn", kaže Juan José Peña, tehnički stručnjak u RENFE Viajeros. „Pošli smo od Riške povelje koja nam, sa jedne strane, govori da je svrha obnove očuvanje i otkrivanje važnosti kulturne baštine, a sa druge strane, da se u tom procesu mora očuvati autentičnost (uključujući i metoda, dizajn, materijali i primena), što uverljivo svedoči o značaju ovog objekta."



Tamo gde je prema izvornom planu bilo hrastovo drvo, korištena je hrastovina. U drugim slučajevima, gdje je planirano da spoljna obloga bude od tikovine, koje trenutno nema, odabrano je drvo sličnih karakteristika, -"iroko", poznato i kao "afrička tikovina".

"Otvorili smo unutrašnjost ovih vagona, ne znajući što nas čeka, isključivo na temelju planova starih više od jednog veka jer su sami automobili stari gotovo sto godina."




Četiri vagona "Vlaka jagoda" izgrađena su 1920., 1923., 1927. i 1929. godine od strane različitih proizvođača, pa su se razlikovali po dizajnu. U videu je prikazan poslednji, najmoderniji automobil. Zanimljivo, najstariji (1920.) bio je u najboljem stanju.

U ovom projektu, drvodelja Emilio González Rodriguez pozvan je da radi na vagonima, posebno za proizvodnju drvenih elemenata. U radionice RENFE Viajeros stigao je sa svojom mobilnom brentom Wood-Mizer LT20.



"Ja sam obožavalac Wood-Mizera! Ova mašina je moj najbolji pomoćnik", kaže Emilio. "Zahvaljujući mojoj brenti, obavio sam većinu posla na restauraciji vagona. Wood-Mizer brenta ne reže samo trupce. Ova mašina radi precizne rezove, što je jako važno kada radite zasebne detalje. Uštedeo sam puno i drva i vremena."

Brenta LT20 ima ugrađen elektronski uređaj koji potrebne dimenzije piljenica sprema u memoriju mikroprocesora, kako bi mašina radila fleksibilno i brzo.




Na početku projekta bilo je potrebno 16 greda za svaki automobil. Na kraju ih je bilo možda 40. Emilio je napravio delove za sve prozore i kapke - po dvadeset u svakom vagonu. Zatim je prešao na detalje enterijera: rukohvate, ograde, podne daske. "I znate šta mi je važno? Sam sam to napravio! Tipična brenta trebala bi uključiti barem još jednu osobu."



Emilijeva brenta odobrena je za prevoz putem. "Budući da moj Wood-Mizer ima dizel motor, dovezao sam ga sa svojim autom. Svi su bili zadivljeni i rekli: "Da, ovo vozilo je ono, što nam treba ovde!"



"Ovo je brza i precizana mašina, koja će vam trajati celi život ako se o njoj dobro brinete. Idealna za stolara. Možete je koristiti u radionici,generalno bilo gde. Distributeri Wood-Mizera u Španiji naučili su me kako se upravlja mašinom. Uvek ih mogu kontaktirati ako imam bilo kakvih pitanja," objasnio je Emilio.

U projektu je učestvovala i restauratorica Andrea Novosad. Njen  zadatakje bio obnoviti sačuvane elemente. Takođe je tretirala drvene delove sredstvima za zaštitu od rupa svrdla, uskladila boju sa bojama i doradila ih. Za metalne delove postupak je bio sličan; uključivalo je brušenje i bojenje antikorozivnim i zaštitnim emajlom.

"Novi delovi nastaju uz pomoć Wood-Mizer brente. Moj posao je zaštititi ih, obojiti i doraditi", kaže Andrea. "Sjajna stvar kod ovih automobila je da iza njih stoji neverojatan inženjering. Ovo nije samo kutija prekrivena drvenim letvicama. Oni su dobro smišljeni sistemi postavljanja, istovara i pričvršćivanja koje treba naučiti i sačuvati. Neverojatna je sreća da se ovi stari vagoni nisu izgubili!"




***

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

WOOD-MIZER NOVOSTI

Otvorili ste stranicu novosti Wood-Mizer kompanije – svetskog lidera u proizvodnji trakastih testera i mašina za sečenje. Ovde možete naći novosti, savete o upotrebi opreme i intervjue sa vlasnicima mašina.

Svaka priča – poslovna ideja ili novi pristup  vam otvaraju nove mogućnosti u razvoju vašeg posla. Ako ste u potrazi za novim tehnologijama ili razmišljate o novom projektu – na pravom ste mestu!

WOOD-MIZER NOVOSTI

NOVINE

Newsletter

Ukoliko Vam se sviđa ovaj članak, nemojte propustiti sledeće! Dobijajte mesečne novosti i članke od Wood-Mizera u inbox.

Prijavite se